گلیم چهل تکه باعث افزایش حشرات مزاحم در خانه خواهد شد

امروزه اگر می خواهید خانه خود را زیباتر کنید و سبک زیبایی شناسی معنادارتر و پیچیده تری به فضاهای زندگی خود با نقوش گلیم چهل تکه اضافه کنید، مدل ها، نقش ها و رنگ های مختلفی وجود دارد که می توانید انتخاب کنید.

نماد زنانگی، مادری و باروری، شاخ قوچ نشان دهنده مردانگی و قدرت مردانه، گوشواره یا نقوش کراوات مو که نشان می دهد دختران جوان در گذشته می خواستند ازدواج کنند، ستارگان به معنای شادی، نقوش شانه و دست که اعتقاد بر این است که از شر محافظت می کند و در عین حال نشان دهنده بهره وری است.

و بهره وری و همچنین نقوش مذکا و چشمی که معتقدند اثر چشم بد را کاهش می دهد، امروزه در میان نقوش سنتی قالی برجسته ترین و پررنگ ترین است.

از این نقوش می توان به عنوان نقش اصلی در بافت فرش استفاده کرد و یا می توان آنها را با هم ترکیب کرد و در ترکیب های مختلف استفاده کرد. همچنین می بینیم که هر یک از این نقوش با مدل ها و طرح های کاملاً متفاوتی گلدوزی شده اند.

گلیم

چشم در آناتولی به معنای چشم بد است و چشم بد نیز به بدبختی ها و بدی هایی اشاره می کند که از طریق چشم بد به مردم می رسد.

چشم بد یک باور بسیار تأثیرگذار در آناتولی در تاریخ بود و این یک خرافات است که اکثر ما هنوز هم به آن اعتقاد داریم. اعتقاد بر این است که نقوش چشم در قالی های دستباف از چشم بد و بد در فضاهای زندگی محافظت می کند.

همانطور که گفتیم استفاده از نقوش مختلف در کنار هم در سنت فرش دستباف کاملاً رایج است. در این مدل فرش نمونه که نقش چشم سنتی در آن حرف اول را می زند، لبه های آن نیز با نقوش چشم بد و بعلاوه مختلف تزیین شده است که اعتقاد بر این است که آنها را از شر محافظت می کند.

نقش باقلوا نیز یکی از نقوشی است که در فرهنگ آناتولی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. خطوط باقلوا که مرزهای زندگی را مشخص می کند همراه با نقوش ساعت شنی که بیانگر گذرا بودن زمان است در این نمونه فرش استفاده شده است که کاملا با سبک بوهام یکی از ترندهای مورد علاقه دکوراسیون سال های اخیر مطابقت دارد.